Integratieve kindertherapie
Integratieve kindertherapie is een kortdurende vorm van psychotherapie en speltherapie voor kinderen in de basisschoolleeftijd, die op een bepaald moment van hun leven extra hulp kunnen gebruiken. Het kind is bijvoorbeeld erg onzeker, kan slecht omgaan met een bepaalde ziekte of situatie, heeft vaak ruzie met anderen of wordt vaak gepest. Een kindertherapeut kan uitkomst bieden op het moment, dat de ouders niet meer weten hoe ze hun kind kunnen helpen.
Ieder mens, dus ook ieder kind, is uniek en heeft daarom recht op een behandeling waarbij gekeken wordt naar de specifieke eigenschappen van het kind, de klacht en de omstandigheden. Het kind staat centraal; het kind bepaalt het te behalen doel en het tempo van de therapie. Als integratieve kindertherapeut ga ik er van uit dat een kind zelf weet wat goed voor hem is.
Tijdens de therapie selecteer ik die interventies uit verschillende psychologische behandelmodellen, die van belang zijn voor dit specifieke kind. In sommige gevallen zal het kind worden doorverwezen naar een arts of andere therapeut. Het kan zijn dat het kind medisch behandeld dient te worden of dat er een sprake is van een contra-indicatie voor kortdurende kindertherapie.
Doel van de therapie
Het aanspreken van het zelfhelende vermogen van uw kind, zodat het weer leert zelfstandig datgene te bereiken wat hij of zij wil. Het kind bepaalt mede het doel van de therapie en is daarom ook zeer gemotiveerd om dit doel te bereiken!
Het materiaal en de methodiek
Kinderen geven op hun eigen wijze aan op welke manier ze het beste geholpen kunnen worden. Dit kan verbaal zijn, maar meestal gebeurt dit echter in spelvorm. Daarom wordt er gebruik gemaakt van materiaal, dat aansluit bij de belevingswereld van uw kind: knuffels, auto's, poppen, spellen, knutselmateriaal, e.d.
Ik maak gebruik van verschillende methoden, zoals knuffeltechniek, visualisaties, therapeutisch spel, ontspanningsoefeningen en sprookjes. Uitgangspunt is steeds, dat een kind vele kwaliteiten heeft die hem of haar kunnen helpen om te bereiken wat hij of zij wil.

Het verloop van de therapie
Het gaat om een kortdurende vorm van therapie, wat inhoudt maximaal 15 wekelijkse afspraken achtereen. Gemiddeld genomen (afhankelijk van de hulpvraag) zie ik een kind tussen de 6-8 keer. De therapie wordt doorgaans als volgt opgebouwd:
- Aanmelding: kinderen kunnen door hun ouders aangemeld worden, maar ook via doorverwijzing van school of huisarts. Na de aanmelding en voor de intake krijgt u een uitgebreide vragenlijst. Mijn vraag aan u is deze in te vullen en terug te sturen voor de intake.
- Een ouderintake
- 5 individuele sessies met het kind; onderzoeksfase
- Een tussentijds oudergesprek; behandelvoorstel; bespreking voortgang therapie
- 5 individuele sessies met het kind; behandelfase
- Oudergesprek; wat is het resultaat? Bespreking voortgang therapie
- 5 individuele sessies met het kind; voortzetting behandelfase
- Eindgesprek met de ouders
De individuele sessies met het kind duren een uur. Een oudergesprek duurt maximaal anderhalf uur. U, als ouders, speelt een belangrijke rol in de ondersteuning van uw kind tijdens de therapie. Tijdens de oudergesprekken zullen we bespreken hoe u kunt helpen in het veranderingsproces van uw kind.
Zie hieronder een link met uitleg speciaal voor kinderen;