Reflexintegratie / RMTi
RMTi (Rhythmic Movement Training) is een reflexintegratieprogramma waarin middels lichamelijke oefeningen de vroegste bewegingspatronen van baby's worden nagebootst ten behoeve van de integratie van reflexen die nog niet geïntegreerd zijn.
Beweging is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van ons zenuwstelsel en hersenen. Voor baby's is beweging en reflexintegratie de basis om controle over het lichaam te krijgen en daarmee uiteindelijk te kunnen focussen, concentreren, organiseren en begrijpen. Waar de bewegingen aanvankelijk ongecontroleerd zijn, vindt een ontwikkeling plaats via achtereenvolgens gecontroleerde, ritmische bewegingen, naar grove motoriek en tenslotte fijne motoriek.
De eerste bewegingen waarmee baby's op hun omgeving reageren zijn automatische, ongecontroleerde bewegingen die men ook wel 'primaire reflexen' noemt. Elke baby wordt geboren met vele reflexen die aangestuurd worden door de hersenstam en elk een eigen taak hebben. Goed ontwikkelde reflexen hebben als resultaat dat een kind zich goed kan ontwikkelen op fysiek, mentaal en sociaal-emotioneel gebied. Wanneer de reflexen geïntegreerd zijn, zijn ze niet meer actief. Stress heeft echter het resultaat dat uitgedoofde reflexen aanwezig blijven en instinctief weer aangewakkerd worden. Het lichaam staat dan in overlevingsstand, aangestuurd door het brein.
Onderstaande symptomen kunnen erop duiden dat er nog primaire reflexen actief zijn;
motoriek
- (motorisch) onhandig zijn
- niet kruipen (maar wel bv billenschuiven)
- slecht evenwicht
- op tenen lopen
- te veel of te weinig spierspanning
- niet zo goed in sport
- geen goede houding
- moeite met mes en vork eten
gedrag
- niet stil kunnen zitten
- alertheid of schrikken (bv. van harde geluiden)
- altijd 'aan' staan
- moeite met herkennen van grenzen (van zichzelf en van anderen)
- zich onveilig voelen
- zich onzeker voelen
- nagels bijten
- bedplassen boven 6 jaar
school
- zich niet kunnen concentreren
- slecht handschrift
- problemen bij lezen en/of rekenen
- dyslexie
- dyscalculie
- hoofd moeten ondersteunen tijdens lezen en/of schrijven
zintuigen
- overgevoelig
- prikkelgevoelig (geluiden/voeding/drukte/kleding)
- problemen met zien
- problemen met horen
overig
- allergieën
- eczeem
- slaapproblematiek
- vermoeidheid
- ademhalingsproblemen
Door middel van eenvoudige ritmische bewegingen kunnen de nog actieve reflexen alsnog geïntegreerd worden. De oefeningen zijn makkelijk te leren (in de praktijk, samen met het kind en de ouders) en kunnen thuis uitgevoerd worden. Kinderen vinden het vaak leuk omdat ze merken dat ze er baat bij hebben en de oefeningen samen met de ouders of broertjes en zusjes gedaan kunnen worden. Wanneer de oefeningen consequent gedaan worden (dagelijks ca. 5-10 minuten) kan er in veel gevallen snel vooruitgang geboekt worden.